Μάρκο, έχεις δίκιο, δεν είσαι δικηγόρος. Πως θα αποδείξει κανείς ότι ο κώδικας είναι "δικός του" ή ότι ο άλλος τον αντέγραψε? Και όσο για τα εξώδικα, σε τόσο ασαφείς περιπτώσεις μόνο τους δικηγόρους οφελούν. Και όσο για τον "τυπικό" έλληνα δικηγόρο ... δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται τέτοια υπόθεση στην Ελλάδα, το αντίθετο μάλιστα. Γι αυτό καλύτερα να μιλήσει ο Γιάννης σε ένα ειδικευμένο δικηγόρο γιατί φοβάμαι ότι δεν θα μπορέσει να κάνει και πολλά πράγματα.
Τέτοιες υποθέσεις βασίζονται συνήθως σε τέσσερα πράγματα:
- Ευρεσιτεχνία (patent), και προφανώς δεν υπάρχει κάτι σχετικό. Ούτε μπορεί να υπάρξει από τη στιγμή που έχεις δημοσιεύσει τις ιδέες σου σε άλλους. Άσε που είναι σχεδόν αδύνατο να πάρεις ευρεσιτεχνία για UI.
- Copyright (αντέγραψε ο άλλος αυτούσια κομμάτια κώδικα ?) Το decompile δεν μετράει γιατί ΔΕΝ είναι ο κώδικας. Είναι μία προσέγγιση του κώδικα που κάνει το Reflector. Η ανάλυση? Αν την είχατε παραδόσει εγγράφως και ο άλλος την αντέγραψε, εντάξει. Διαφορετικά, για ποιά ανάλυση μιλάμε? Το UI της εφαρμογής δεν είναι κάποια ανάλυση - και εκτός και περιέχει κατοχυρωμένα στοιχεία, που είμαι σίγουρος ότι δεν περιέχει.
- Trademark: Χρησιμοποιεί τα ίδια κατωχυρομένα ονόματα? Μάλλον δεν παίζει καθόλου εδώ.
- Trade secrets: Χρησιμοποιεί κάποιο τρόπο δουλειάς που τον έχει αναπτύξει μόνο η συγκεκριμένη εταιρεία? Δεν είναι γνωστός σε άλλους? Δεν αποτελεί "κοινό τόπο", όπως π.χ. ο τρόπος σύνδεσης στη βάση?
Το #4 ίσως να μπορούσε να έχει σημασία αν δεν είχε δωθεί έτσι "χύμα" η εφαρμογή. Και λέω ίσως γιατί εφαρμογές παραγγελιοληψίας υπάρχουν άπειρες και δουλεύουν όλες με τον ίδιο πάνω-κάτω τρόπο. Πράγματα όπως η σύνδεση στη βάση, χρήση queueing ή replication, κρυπτογράφηση παραγγελίας κλπ είναι επίσης πράγματα που γίνονται με παρόμοιο τρόπο. Το ένα κουμπάκι παραπάνω, το οποίο μάλιστα είναι και εμφανέστατο, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί trade secret. Ούτε τα μενού, ακόμα και αν δημιουργούνται δυναμικά. Ούτε η βάση για reporting. Ούτε και πιθανό full text search για εντοπισμό προϊόντων και πελατών.
Στο κάτω-κάτω ο πελάτης μπορεί να ισχυριστεί απλά ότι δεν πήγε καλά η συνεργασία με το Γιάννη και προτίμησε κάποιον άλλο καλύτερο. Μπορεί να πει ότι για 1 χρόνο δεν έγιναν αυτά που ήθελε και διέκοψε τη συνεργασία, ή ότι η εφαρμογή είναι αναξιόπιστη, χάνει συνδέσεις και παραγγελίες, δεν δουλεύει αν δεν έχει συνεχή σύνδεση, ή ότι στο τέλος ζήτησες υπερβολικά πολλά χρήματα.
Μπορεί ακόμα να πει ότι χρησιμοποιήσατε τις δικές του ιδέες και τις προσθέσατε στη δική σας εφαρμογή χωρίς προηγούμενη συμφωνία.
Και φυσικά ο ανταγωνιστής μπορεί να πει ότι δεν είχε ιδέα τί συνέβη και απλά ο πελάτης του είπε να κάνει "μία τέτοια εφαρμογή αλλά καλύτερη". Δεν χρειάζεται να δει κανείς τον κώδικα μίας εφαρμογής για να κάνει μία παρόμοια.
Γι αυτό καλό είναι να μιλήσεις με ένα δικηγόρο. Ίσως μπορείς να βγάλεις περιοριστικά μέτρα μέχρι να συμβιβαστείτε με τον πελάτη, ίσως και όχι. Πολύ πιθανόν το συνολικό κόστος να μην αξίζει την πιθανή αποζημίωση.
Και την επόμενη φορά φρόντισε να υπάρχει συμβόλαιο.
Παναγιώτης Καναβός, Freelancer
Twitter: http://www.twitter.com/pkanavos